תכנית הכלה והשתלבות בחינוך הבלתי פורמלי

תכנית מספר 5491 די תיאטרו מאושרת ונמצאת במסגרת הכלה והשתלבות בתוך מאגר התכניות של משרד החינוך

אנחנו בדיתיאטרו משתדלים להיות קשובים לצרכים העולים מהשטח,  ולכן בנינו תכנית בנושא הכלה ושילוב כחלק מהצרכים
שעלו עקב שילוב תלמידים מאותרים בכיתות רגילות.
התכנית מתאימה מבחינת תכניה וייעודה לחניכים,לצוות ההדרכה ולהורי החניכים, מגילאי יסודי ועד תיכון בהתאמה, ונותנת מענה
להכלת ילדים שוני צרכים שעברו איתור (ילדים עם מוגבלויות, ילדים עם לקויות למידה, ילדים עם קשיים לימודיים,
ילדים עם קשיים רגשיים, ילדים עם קשיים התנהגותיים).
התכנית תתרכז בקידום מצבם הרגשי/ החברתי/ ההתנהגותי של הילדים המאותרים כאשר העבודה תעשה בפורום של קבוצה מעורבת.
ילדים מאותרים וילדים שאינם מאותרים. התכנית נותנת מענה לפיתוח מסוגלות צוותי ההדרכה להתמודד עם אתגרי השילוב וההכלה.


מטרות התכנית:

  • הכרת והטמעת תפיסת ההכלה וההשתלבות בקרב צוותי ההדרכה .
  • יצירת אקלים מכיל המאפשר תיווך ודיוק הצרכים של הילדים המאותרים.
  • הענקת כלים להתמודדות בסביבת הכלה ושילוב, לצוות, לילדים ולהורים.

 

יעדים:

  • תקשורת מקרבת בין הילדים מאותרים-נורמטיביים, צוות-ילדים, הורים – צוות הדרכה .
  • יצירת אוירה המאפשרת פעילות משותפת ע"י תקשורת מקרבת – הנחת יסודות לשיח פתוח ומאפשר.
  • הרחבת יכולת ההכלה של ההורים לשונות בין הילדים.
  • דיאלוג והכלה “הורים-מדריכים”.

 

מה אנחנו מצפים להשיג:

יצירת אווירה מכילה ומאפשרת לילדים המאותרים, לחבריהם לקבוצה, לצוות ולהורים. הצפה של נקודות הקושי.
האפשרות לראות את הקשיים של 'הצד שני" ומתן כלים להתמודדות בחיי היום יום, יביאו לסביבה מאפשרת.

העקרונות על פיהם נפעל:

  • 1

    תאטרון –למידה בדרך עקיפה במציאות מדומה, המספקת מרחב תרגול. המשחק מתקיים בתוך מסגרת מוגנת של כללים, המאפשרת לאלה הלוקחים בו חלק, להסתכן, להעז
    מבלי לחשוש מן התוצאות. המשחק יוצר הזדמנויות ללמידה אותנטית המאפשרת ללומד ליזום,  לאלתר, למלא תפקידים שונים, ליצור פתרונות לבעיות ולהביא לידי
    ביטוי את ייחודיות וכישרון התורמים לתחושת מסוגלות ומגבירות ביטחון עצמי.

  • 2

    הומור – תרומתו של ההומור ידועות ונחקרו רבות בהקשרים של חינוך, למידה, הטמעה, פתיחות, יכולת מקרבת ועוד. אנו משתמשים בהומור ככלי "פותח", המאפשר למידה
    דרך חוויה ובגובה העיניים. להומור תרומה רבה במספר מישורים:
    חברתי: להומור פונקציה חשובה כזרז לקידום יחסי אנוש ולשיפור חברתי והתמודדות ( coping ) בתנאי לחץ פיזיים וחברתיים ממושכים.
    ראייה מחדש ( reframing):  הומור מעורר תפישה חדשה של מצבים חברתיים ובכך תורם לשיפור מצבים אלה ומאפשר השתחררות מדרך חשיבה מקובעת.
     קשר ( communication): שימוש בהומור פותח ומקדם ערוצי קשר בין הדובר לשומע. בכך דומה הומור לאחד התפקידים של שימוש בשפה. בנוסף, הומור עצמי מחזק את הזהות הקבוצתית של המשתמשים בו.
    נטרול מתחים ( relax tension): הומור משמש כמפיג מתחים במצבים חברתיים. כאשר נוצר מתח רגשי במצב חברתי, הומור גורם לתגובה ספונטנית של צחוק המפיגה את הרגשות השליליים.

  • 3

    שיתוף קהל – למידה פעילה – למידה חווייתית המאפשרת ללומדים לגלות מעורבות פעילה בהיבטים שונים: רגשית, קוגניטיבית, מטה-קוגניטיבית, חושית-תנועתית; מעורבות בשלבי הלמידה השונים.

  • 4

    תחום תוכן – באמצעות הכלים איתם אנו משתמשים ניתן לעסוק בכל תחום תוכן חינוכי, ערכי או הקשור במיומנויות רכות ((SOFT SKILLS). אנו משתמשים בכלים שברשותנו לבניית סדנאות המותאמות לתכנית ההלכה והשילוב.

פרטים טכניים שאולי יעניינו אותך

הסדנה בנויה ממשחקי תאטרון, תרגילי אלתור וסימולציות. אחרי כל תרגיל מגיע דיון קצר אותו מנחים השחקנים.
כל תרגיל מעלה נקודה בה נרצה לעסוק. כך נדמה מציאות בסביבת 'מעבדה' בטוחה ומוכוונת.
ההכוונה והדיוק של השחקן/מנחה מאפשר לעסוק בנושאים "רגישים" ובאמצעות שימוש בכלים שלנו: הומור ותאטרון, ניתן להתגבר על מסוכות רבות, כל זאת בהשתתפות פעילה של הקהל -  למידה מתוך עשייה.
בנוסף, בסיום כל תהליך יתקיים מפגש "שרניג" (שיתוף) על מנת לעבד את התחושות אותם חוו התלמידים והצוות בסדנה.

חלל מואר
כיסאות לכל משתתפים המסודרים בחצי מעגל.
לא ניתן לקיים את הסדנה בישיבה סביב שולחנות או בישיבה נמוכה (מחצלת,פופים וכו).
אין צורך במקרן או כל אמצעי טכנולוגי אחר.
אם אתם מתכננים להגיש כיבוד - בבקשה לא במהלך הסדנה.

תכנית מספר 5491 די תיאטרו מאושרת ונמצאת במסגרת הכלה והשתלבות בתוך מאגר התכניות של משרד החינוך

בואו נתחיל דיאלוג!